سیستم ترمز پژو 405 از نوع ترمز ضد قفل ABS و EBD است که ترمز چرخهای جلو از نوع دیسکی خنک شونده میباشد و ترمز چرخهای عقب از نوع کاسه ای میباشد . در مورد نحوه عکملکرد این نوع ترمزهای توضیحات مختصری خواهیم داد . به طوری که در نهایت بتوانید محاسن و معایب سیستم ترمز خودرو خود را تشخیص دهید .
ترمز EBD در واقع سیستمی است که به پشتوانه سیستم ضد قفل ABS عمل میکند . این نوع سیستم به گونه ای طرحی شده است که بتواند با استفاده از سنسورهای حساس نیروی وارد بر چرخ را با توجه به شرایط مختلف مخیطی مثل نوع جاده - سرعت اتومبیل - میزان بار خودرو و . کنترل کرده و اعمال کند . سیستم ترمز EBD در کنار سیستم ترمز ABS عمل کرده و باعث میشود در زمان ترمز نیروهای متفاوتی به هر یک از چرخهای خودرو وارد شود . این عمل باعث میشود خودرو در بهترین شرایط ممکن قرار بگیرد و به بهترین شکل ممکن متوقف شود .
در هنگام استفاده از ترمز خودرو بیشترین نیرو به چرخهای جلو وارد میشود . در این هنگام سیستم ترمز پژو 405 به این گونه عمل میکند که در ابتدا و قبل از اعمال نیرو به چرخهای جلویی فشار بیشتری به چرخهای عقبی بیاید؛ و پس از چند میلیثانیه این عمل برعکس شده و فشار بیشتر به چرخهای جلویی ماشین وارد شود. این عملکرد باعث میشود چرخهای خودرو قفل نکرده و دچار لغزش نشود.
نحوه عملکرد سیستم ترمز ABS
سیستم ترمز ABS به اینگونه عمل میکند که با اعمال نیروهای متفاوت به چرخها جلوی قفل شدن آنها را بگیرد. زمانی که خودروی شما با سرعت در حال حرکت است و ترمز میکنید اگر میزان گشتاور وارده بر چرخها به میزان اصطکاک آن غلبه کند چرخها بهاصطلاح قفل میشوند. سیستم ترمز پژو 405 که از نوع ABS است موجب میشود که این اتفاق برای خودرو شما نیفتد. در خودروهایی که از سیستم ترمز ضد قفل استفاده میکنند معمولاً خط ترمز برای هر یک از چهار چرخ متفاوت است؛ که دلیلش همین اعمال نیروی متفاوت بر هر چرخ است.
اگر بخواهیم مثالی کاربردی در این زمینه بزنیم، فرض کنید سطح جادهای یخزده است؛ و شما بر روی این سطح یخزده ترمز میزنید. درحالیکه چرخهای سمت راست بر روی سطح یخزده قرار دارند و چرخهای سمت چپ بر روی آسفالت. در این حالت سنسورهای ترمز تشخیص میدهند که بر روی چرخهای سمت چپ باید نیروی بیشتری وارد شود؛ و همچنین باید نیروی وارد بر چرخهای سمت چپ کاسته شود. تا چرخها قفل نشده و خودروی شما تعادل خودش را حفظ کند.
ترمز دیستکی خنک شونده
همینطور که اشاره شد، سیستم ترمز پژو 405 برای چرخهای جلو از نوع ترمز دیسکی خنک شونده است. استفاده از این نوع دیسکها به این علت است که سیستم ترمز خودرو با استفاده از هوای اطرافش خنک شود. برای اینکه دیسکهای ترمز در هنگام ترمز کردن خنک شوند از نوعی فناوری خنککننده استفاده شده است. این فناوری باعث میشود سیستم ترمز پژو 405 برای فواصل بیشتری قابل استفاده باشد؛ و در این فواصل نیازی به توقف برای خنک شدن سیستم ترمز نباشد. استفاده از این نوع سیستم ترمز بخصوص در خودروهایی که از ترمز ضد قفل استفاده میکنند مرسوم است.
ترمز کاسه ای
همانطور که اشاره شد سیستم ترمز پژو 405 برای چرخهای عقب از نوع کاسهای است. مکانیزم عملکرد ترمزهای کاسهای نیز مانند ترمزهای دیسکی است. با این تفاوت که در اینجا سطح چرخان کاسه خوانده میشود. بهطور معمول در طراحی خودروها برای چرخهای عقب از ترمزهای کاسهای و برای چرخهای جلو از ترمزهای دیسکی استفاده میشود. ترمزهای کاسهای هزینه کمتری برای تولید دارند. در اینجا قصد نداریم ریز جزئیات این نوع ترمز را بررسی کنیم. تنها هدفمان این بود که به معرفی آن بپردازیم.
همانطور که مشاهده کردید سیستم ترمز پژو 405 با استفاده از سه نوع متفاوت سیستم ترمز طراحی شده است. سیستم ترمز ABS و EBD در کنار استفاده از ترمزهای دیسکی خنک شونده برای چرخهای جلو و ترمزهای کاسهای برای چرخهای عقب.
در قسمتهای بعد به بررسی سیستم ترمز انواع ماشینهای ایرانی و خارجی مپردازیم .
درباره این سایت